...:::AHLAN WASAHLAN:::...

Adik dah tahu!

“Adik, kau tahu tak. Dulu umat Islam ni hebat tau.”

“ Hebat macammana bang?”

“Hebatla...jadi pakar matematik, pakar sains, pakar perubatan. Orang Islam cipta ubat, jadi doktor.”

“Tapi, sekarang pun hebat juga bang. Ada orang Islam jadi pakar, jadi doktor kan bang”

“Tak hebat macam orang dulu dik. Orang Islam dulu jauh lebih hebat. Dia jadi pakar sains, matematik. Dalam masa yang sama dialah juga pakar hadis dan pakar tafsir Quran. Contohnya, Ibnu Sina. Tengok, dia seorang doktor. Ilmu bioperubatan macam buat ubat tu pun dia kuasai. Sampai sekarang kitab perubatan yang ditulis Ibnu Sina ni menjadi rujukan oleh pakar-pakar perubatan di Barat. Bukan Ibnu Sina saja. Ibnu Rushdi, Ibnu Haitham, Ibnu Khaldun dan macam-macam lagi. Semuanya cendikiawan-cendikiawan Islam. Boleh dikatakan umat islam Berjaya menguasai hampir semua bidang ilmu. Orang-orang di Barat semuanya cedok dari orang Islam.”

“Wow, betul ke bang. Ceritalah sikit?’

Dialog yang hampir sayup-sayup kedengaran itu tiba-tiba terhenti..

“Aku melamun apa pulak ni!”

Masa tu aku tersedar yang buku Formula Individu Cemerlang masih erat di tanganku. Buku tulisan Dr. Danial yang amat menarik perhatianku sedari dulu. Buku ini menyingkap rahsia umat Islam dahulu yang cemerlang dalam pelbagai bidang ilmu. Serba sedikit aku ceritakan isi buku ini. Semoga kita mendapat ibrah dan manfaat.

Pernah suatu hari, Robert Briffault dalam bukunya The Making of Humanity memuji umat Islam dengan berkata, “Renaissance atau era kebangkitan sebenarnya sudah berlaku di tangan orang-orang Arab dan Islam Sepanyol dan bukannya di tangan orang-orang Eropah”

Philip K. Hitti juga menyetujuinya. Beliau berkata “ Orang Islam Sepanyol Berjaya mencatat sejarah keintelektualan yang agung pada zaman pertengahan dahulu. Mereka sebenarnya pembawa obor budaya dan tamadun bagi seluruh dunia terutamanya antara abad kelapan dan ketiga belas Masihi.”

Apakah rahsianya sampai umat Islam boleh jadi hebat begini?


Antara sebabnya ialah cara fikir yang berbeza daripada orang lain.

Marmaduke Picktall dalam Islamic Culture berkata,” Semasa orang Islam keluar mencari ilmu dengan nama Tuhan, golongan Kristian menghancurkan khazanah ilmu yang dihasilkan oleh golongan terdahulu atas nama Nabi Isa.”
Bayangkan, seluruh dunia berubah kesan daripada proses perubahan yang dibawa oleh umat Islam. Cara dan budaya umat Islam yang unggul jadi contoh manusia sejagat.

Briffault juga berkata lagi, “ Konsep kebebasan manusia, persaudaraan sesama insan dan persamaan hak di kalangan manusia termasuk hak bersuara meransang beberapa kejadian penting dalam sejarah seperti Revolusi perancis, Deklarasi Hak Asasi Manusia di Amerika dan perjuangan di negara-negara Amerika Latin. Sebenarnya konsep-konsep ini bukan hak cipta masyarakat Barat. Ia sebenarnya adalah ajaran Al-Quran yang dihayati oleh orang-orang Islam. Konsep-konsep ini kemudiannya mempengaruhi masyarakat Eropah. Besar kemungkinan jika tidak kerana orang-orang Arab, era kemodenan di Eropah tidak akan berlaku sama sekali.

Dunia terutamanya Barat sepatutnya berterima kasih kepada umat ini kerana tanpa sumbangannya, dunia tidak dapat mengecap kemajuan dan pembangunan seperti yang dikecapi pada hari ini. Hal ini dinyatakan tanpa segan-silu oleh Carleton S. (Carly) Fiorina, pengerusi (CEO) Hewlett-Packard Company, semasa beliau menyampaikan ucapannya yang bertajuk Technology, Bussiness and Our Way of Life: What’s next pada 26 September 2001 di Minneapolis, Minnesota.


Beliau berkata, “Pada suatu masa dahulu, wujud suatu tamadun terbesar di dunia.

Empayarnya begitu luas, bersambung-sambung dari lautan ke lautan, menjangkau kawasan Utara, tropika dan padang pasir.

Di bawah kuasanya terdapat ratusan juta manusia daripada pelbagai agama, bangsa dan keturunan.

Salah satu bahasanya menjadi bahasa universal yang diguanakan dalam percakapan sebahagian manusia pada hari ini.

Tentera-tenteranya dianggotai oleh manusia daripada pelbagai latar belakang dan penaklukannya mendatangkan keamanan dan kemewahan yang tidak ada tolok bandingannya.

Perniagaan yang melibatkan tamadun ini berkembang dari Amerika Latin ke Negara China dan antara kedua-duanya.

Tamadun ini hidup subur digerakkan oleh ciptaan-ciptaan baru.
Arkitek-arkiteknya mampu membina bangunan tinggi yang melawan graviti.

Pakar-pakar matematiknya mencipta konsep algebra dan algoritma.
Konsep-konsep ini membantu penciptaan komputer dan encryption pada hari ini.
Tokoh-tokoh perubatannya menemui ubat-ubatan baru yang digunakan untuk merawat pelbagai penyakit. Tokoh-tokoh astronominya meneropong langit dan memberi nama kepada bintang-bintang dan sekali gus membuka jalan kepada penerokaan angkasa raya.

Penulis-penulis menulis ribuan cerita.
Tamadun yang saya maksudkan ini sebenarnya adalah Tamadun Islam, yang berkembang dari tahun 800-1600 Masihi. “

Adik terlopong kerana selama ini dia tidak pernah tahu. Kerana selama 15 tahun dia hidup dan bersekolah, dia tidak pernah dia mendengar cerita hebat tentang orang-orang Islam. Belajar sains pun, nama orang-orang Barat yang keluar. Kononnya Barat mencipta itu dan ini. Sedangkan Barat mencedok ilmu umat Islam.

Adik sudah tahu, Alhamdulillah..

1 comment: